سنت خدا

ملتی که بزرگترین طاغوت ها را به زیر کشیده است و بزرگترین ارتش ها را شکسته ، قادر است که به مشکلات فرعی غلبه کند

وجود مشکلات برای تکامل یک نهضت ضروری است آن را می پرورد و قوی می کند

سنت خدا بر این قرار دارد که مبارزه حق با باطل همیشگی باشد و تکامل از خلال مبارزه به دست آید.

 مردم در خلال سختى ها و مشكلات پخته و آزموده مى شوند. آسایش و راحتى و موفقیت همیشه رخاء و سستى و عقب ماندگى به وجود مى آورد. غنى و بى نیازى و پیروزى دائمى ایجاد فساد و طغیان مى كند،( اِن ا لانِسا ن لیَطغى اَ ن رآَه استَغنى...)

اگر آدمى همیشه در بستر حریر بخوابد، و همیشه هماى سعادت را در آغوش بگیرد، و همیشه در همه مبارزات پیروز باشد آن گاه لذت پیروزى و سعادت او از بین خواهد رفت و آدمى از تكامل باز خواهد ماند.

شهید دکتر مصطفی چمران

هـــــوای حـــــــرم

جمعی از رفقا رفته بودند مشهد، قبلا من هم همراهیشون میکردم اما این دفعه با اینکه قرار بود همراهشون برم اما نرفتم (به بهانه انتخابات!). وقتی برگشتند یکی شون این مداحی را واسم بلوتوث کرد

تقریبا حرف دلم بود ؛ آپلود کردم و گذاشتم اینجا.

حرف دل زائر امام رضا

 

بهتر این است که زائر اگر آمد به حرم                    دو قدم عشق بورزد سه قدم فکر کند
  که چرا سال گذشته دو سه بار و امسال                فقط این بار...به این قسمت کم فکر کند

ایوان نجف عجب صفایی دارد

السلام علیک یا امیرالمومنین

از افضل اعمال شب بیست و هفتم ماه رجب زیارت مولا امیرالمومنین علیه السلام است.

همراهی با مومنین

در اخلاقیات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده است :

حال پيامبر چنان بود كه هر وقت با حضرتش مى نشستيم ، اگر راجع به آخرت گفتگو مى كرديم ، با ما بود.

 هرگاه درباره دنيا سخن مى گفتيم ، با ما سخن مى فرمود.

 و در صورتى كه راجع به خوردن و آشاميدن ، حرف مى زديم ، باز هم با ما هم صدا بود.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

غفلت ما ، آرزوی دشمن

قبل از انقلاب و در اوائل طلبگى ام ، با كمال تعجّب يك روز مرحوم آيت اللّه شيخ بهاءالدين محلاتى يكى از مراجع وقت و از معدود روحانيونى كه حكومت طاغوت از او حساب مى برد به ديدن و احوالپرسی من آمد.

هنگام مراجعت باز با كمال تعجّب به من فرمود: شما برويد خدمت مراجع و بگوييد: « آنقدر به فقه و اصول مشغول شده ايد!

پس با اين آيه قرآن مى خواهيد چكار كنيد كه مى فرمايد: ودّ الذين كفروا لو تغفلون عن اسلحتكم و امتعتكم ....کفار دوست دارند شما از اسلحه و مسائل روزمرّه زندگى خود غافل باشيد. »آیه ۱۰۲ سوره نساء

برگرفته از خاطرات استاد قرائتی

 

امام کاظم علیه السلام فرمودند:

خداوند متعال رحمت كند بنده اى را كه در مسائل دينى و اجتماعى و سياسى و... فقيه و عالم باشد

و نسبت به مردم شناخت پيدا كند، گرچه مردم او را نشناسند و قدر و منزلت او را ندانند.

نزهة النّاظر و تنبيه الخاطر حلوانى : ص 122، ح 2

توجه امام به مستحبات

امام خمینی (ره ) وقتی كه می خواستند برای تدریس بالای منبر بروند ابتدا پای راست را روی پله منبر نهاده با مكثی كوتاه بالا می رفتند، هنگامی كه وارد خانه، مدرسه و یا مسجد می شدند ابتدا قدم راست را به داخل می گذاشتند، در خیابان همیشه از دست راست حركت می كردند، گام های خود را سنگین برداشته و با سر و گردن افراخته و راست و استوار راه می رفتند.

یكی از همراهان امام در پاریس می گوید: روز جمعه بود در پاریس خدمت امام عرض كردم: خبرنگاران آمده اند مصاحبه كنند.

امام فرمود: حالا وقت انجام مستحبات است وقت مصاحبه نیست،

 وقتی مستحبات روز جمعه را به جا آوردند فرمودند: من برای مصاحبه آماده ام

دست غیبی

 

چند روز قبل از پايان سال 65 كه خدمت امام بوديم، چون يكى از روزهاى فروردين 66 با ولادت يكى از ائمه(ع) مصادف مى‏شد، من و آقاى هاشمى رفسنجانى و حاج احمد آقا اصرار كرديم كه ايشان در حسينيه‏ى جماران با مردم ديدارى داشته باشند. امام استنكاف كردند و قاطع گفتند: حالش را ندارم. من در ايام نوروز به مشهد رفته بودم و آقاى هاشمى هم از جبهه ديدار داشتند. در همان روزها، ناگهان قلب امام مشكلى پيدا مى‏كند و چون حاج احمدآقا - كه حق بزرگى بر گردن همه‏ى ملت دارد و امام را در اين چند سال حفظ كرد - همه‏ى وسايل را براى بهبود امام(ره) مهيا كرده بود، فوراً به وضعيت جسمى ايشان رسيدگى شد و خطر برطرف گرديد.

وقتى در بيمارستان بر بالين ايشان حاضر شدم، عرض كردم: چه‏قدر خوب شد كه آن شب اصرار ما را براى ملاقات با مردم نپذيرفتيد؛ والّا اگر خبر اين ملاقات اعلام مى‏شد، مردم به زيارت شما مى‏آمدند و آن‏وقت شما با اين حال نمى‏توانستيد مردم را ملاقات كنيد و انعكاس آن در دنيا خوب نبود. اين كار شما، خواست خداوند و كمك الهى بود و در آن زمان تصميم بجايى گرفتيد.

امام (ره) در پاسخ من گفتند: آن‏طور كه من فهميدم، مثل اين‏كه از اول انقلاب تا حالا، يك دست غيبى در همه‏ى كارها دارد ما را هدايت و پشتيبانى مى‏كند.

 واقعاً همين‏طور است؛ والّا محاسبات معمول سياسى، اقتصادى و محاسباتى كه براساس آن دنيا دارد اداره مى‏شود، اين نتايج را به دست نمى‏دهد. آن چيزى كه امام را بر هدايت و اداره و رهبرى ملت ايران و انقلاب عظيمش قادر مى‏كرد، عبارت بود از ارتباط با خدا و اتصال و توجه و توكل به او. او واقعاً عبد صالح خدا بود. من هيچ تعبيرى را بهتر از اين براى امام(ره) پيدا نمى‏كنم.

قسمتی از خاطرات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

همدردی با مردم

در زمستان سال 1357 كه امام خمینی (ره ) در فرانسه بودند، و مردم ایران به خاطر كمبود نفت و سرمای زمستان در سختی بودند.

 امام (ره ) فرمودند: من برای همدردی با ملت ایران اتاق خود را سرد نگه می دارم.

 سریال هوش سیاه ۲ این جذابیت را دارد که مخاطب را به دنبال خود بکشاند. از سریال های آبکی نیست. ممکن است اشکالاتی از لحاظ فنی و علمی داشته باشد اما حداقل این جاذبه را دارد که حتی نوجوانان را به روباتیک و...بیشتر علاقمند کند.

در قسمتی از این سریال پلیس ابراز نگرانی می کرد از سکوت کاظمی، و می گفت آدم باهوشی مثل او وقتی آرام است حتما در حال برنامه ریزی برای اقدامی است. 

 واقعا بعضی سکوت ها نگران کننده است! 

روح خدا

معروف است حضرت امام خمينى رحمه الله عليه در دوران طلبگى به طور منظّم و به موقع در جلسات درس اساتيد خود حاضر مى شده است .
مرحوم حضرت آية الحقّ شاه آبادى بزرگ كه امام رحمه الله عليه در توصيف ميزان ارادت خود به ايشان فرموده بود:
(با دست و زبان از عهده قدردانى او برنمى آيم )،

در رابطه با بُعد نظم و حضور مرتّب امام در كلاسهاى درس فرموده بودند:

روح اللّه واقعاً روح اللّه است . نشد يك روز ببينم كه ايشان بعد از بسم اللّه در درس حاضر شود. هميشه پيش از آنكه بسم اللّه درس را بگويم حاضر بوده است

نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی.

اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند

و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت.  

آسایش مردم

مردى به سفر رفت . ميخى با خود داشت كه در هر كجا فرود آيد، آن ميخ را به زمين كوبد و مركب خود را به آن ببندد.
در يكى از منازل ميخ را بر زمين فرو كرد و آن را بيرون نياورد، به اين قصد كه اگر ديگرى آنجا منزل كند، مركب خود را بدون زحمت به آن ميخ ببندد.

اتفاقاً شخصى با عجله از آنجا گذشت و پايش به آن ميخ برخورد و مجروح شد.

چند گامى به راه خود ادامه داد، لكن به ذهنش خطور كرد: مبادا پاى ديگرى هم به اين ميخ اصابت كند و آسيب ببيند. پس برگشت و آن ميخ را از زمين بيرون آورد.

 خداوند به پيامبرش خبر داد: آن دو اگر چه بر خلاف هم عمل نمودند، ولى چون قصدشان راحتى خلق و رفع زحمت از ديگران بود، هر دو را ثواب بسيار مى دهم .

  گاهی بعضی افراد قصد دفاع از دین دارند اما جوری عمل می کنند که نشانه هایی از کمبود عفت در آن به چشم میخوره. داشتم اخبار را می دیدم چشمم به کاریکاتوری افتاد که قصدش کوبیدن وهابیت بود اما اینقدر بد کار کرده بود که خیلی ناراحت شدم...اصلا حیا را رعایت نکرده بود...

گاهی هم در جلساتی که سخنرانان صحبت می کنند رعایت این نکته را نمی کنند و چهره ی سخنران نزد مخاطب مخدوش میشه. در یک جلسه ای یک سخنرانی داشت از مقامات کشورهای دیگه صحبت می کرد که بین حرفاش یه تیکه انداخت درباره قد و قواره یک سیاستمدار زن غربی. در ظاهر خیلی ها خندیدند اما وجهه ی خودش را مخدوش کرد حداقل در بین بعضی افراد...

کاش مذهبی های ما خودشون را بیشتر مقید به رعایت حیا و ادب و عفت در کلام می کردند. شنیدن بعضی کلمات از کسانی که مهر دین و انقلاب بر پیشانی اونا نخورده اینقدرها آزاردهنده نیست اما وقتی کسانی که مهر دین و انقلاب به پیشانی دارند حتی برای لحظه ای خندیدن و جو جلسه را عوض کردن ، میرن تو فازای دیگه واقعا تاسف آوره!

حیا در گفتار و رفتار خیلی مهمه. حیا در آشکار و پنهان هم خیلی مهمه. چه بسا کسانی که در مجامع عمومی حیا دارند اما در جمع های دوستانه و خودمانی، چندان ملزم به رعایت حیا نیستند. خدایا ما را به زینت حیا مزین فرما.

اندیشه ای که بهتر از عبادت یکسال است

آقاى قدس مى گويد: روزى حضرت آیت الله بهجت (ره) مى فرمود:

 يكى از علماى بزرگ نجف اشرف هنگام سحر و وقت نماز شب پسر نوجوانش را كه در اطاق آقا خوابيده بود صدا زد و گفت : برخيز و چند ركعت نماز شب بخوان . پسر پاسخ داد: چشم .

آقا مشغول نماز شد و چند ركعت نماز خواند. ولى آقازاده برنخاست . مجدداً آقا او را صدا زد كه : پسرم ، پا شو چند ركعت نماز بخوان . باز پسر گفت : چشم .

آقا مشغول نماز شد ولى ديد فرزندش از رختخواب برنمى خيزد، براى بار سوّم او را صدا زد. پسر گفت : حاج آقا، من دارم فكر مى كنم ، همان فكرى كه درباره آن در روايت آمده است كه : امام صادق عليه السّلام مى فرمايد:تَفَكُّر ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَة يك ساعت تفكر بهتر از يك سال عبادت است .

آيت الله العظمى بهجت فرمودند: آقا پرخاش كرد و فرمود: ... و خود آيت الله بهجت كلمه را بر زبان جارى نكرد، ولى ما همه فهميديم كه آن بزرگ مرد فرموده بود: پدر سوخته ، آن فكرى از عبادت يك يا شصت سال بهتر است كه انسان را به خواندن نماز شب وادارد، نه اينكه انسان وقت نماز شب دراز بكشد و فكر بكند و به اين بهانه از خواندن آن شانه خالى كند.

پ ن: بعضیا زیاد مقید نیستند ظاهرشون را اسلامی کنند و میگن دل باید پاک باشه! در حالی که دل پاک یکی از جلوه هاش تو ظاهر آدمه. البته این به معنای این نیست که هر کس ظاهرش اسلامیه ، دلش هم پاکه؛ ولی معمولا هر دل پاکی در ظاهرش هم نمود پیدا می کند.

 عجب انتخابات جالبیه!

کلید توش هست!

حالا امشب حرف قیچی هم اومد وسط !

خدا میدونه فردا دیگه پای چی بیاد وسط....سوزن... خط کش...سوئیچ...یا شاید قابلمه 

 

کاملا بی ربط :

وقت نداشتم به این وبلاگ سر بزنم و به روز کنم. حالا تصمیم گرفتم برای اینکه این وبلاگ زیاد هم راکد نمونه، یک سری مطلب ، تاریخش را از قبل تنظیم کنم تا خودش بر طبق تاریخ به روز بشه و هر وقت فرصت کردم به این وب سر بزنم .